Ποιός κόσμος των blogs;

Το troktiko δεν ήταν blog.  Μπορεί να λειτουργούσε με λογισμικό που χρησιμοποιούν τα blogs, αλλά ουσιαστικά δεν ήταν blog.  Η διαφορά μεταξύ της τεχνικής και ουσιαστικής ιδιότητας του blog είναι σημαντική.  Το blog είναι κάτι προσωπικό ή θεματικό.  Σπανίως το διαχειρίζονται ανώνυμες συλλογικότητες.

Blogs είναι η Καλύβα Ψηλά στο Βουνό, ο Ροΐδης, το rec(on), το digital-era, το GUR, και βεβαίως το παρόν ιστολόγιο, μεταξύ άλλων.  Το press-gr, το troktiko και άλλα παρόμοια εγχειρήματα έχουν περισσότερο τον χαρακτήρα ενός bulletin board με web2.0 εμφάνιση.

Όταν λοιπόν η Αγγελική Μπουμπουκα γράφει στην Ελευθεροτυπία για τον κόσμο των blogs και αναφέρεται σε τρωκτικά, παπατζήδες, φίμωτρα, τρελλά κουνέλια, καφενεία, κ. ά., του ελληνόφωνου διαδικτύου, απλώς μπερδεύει τα bulletin boards με τα blogs.  Το μπέρδεμα αυτό θολώνει τα ήδη ταραγμένα νερά μιας ψηφιακώς ημιμαθούς Ελλάδας.  Αυτό δεν είναι καλό.

Share

15 thoughts on “Ποιός κόσμος των blogs;

  1. Pingback: Tweets that mention Ποιός κόσμος των blogs; | λ:ηρ -- Topsy.com

  2. Λεωνίδα, αυτό είναι σαν να λέμε ότι η Ελληνική τηλεόραση δεν είναι τηλεόραση επειδή είναι κακή ποιοτικά τηλεόραση.

    Τα blogs είναι Μέσο. Ο ορισμός του τι είναι ένα Μέσο είναι διακριτός του ορισμού της ποιότητας που γίνεται στη χρήση του Μέσου. Συγνώμη που το λέω τόσο ωμά (κι εγώ ανατριχιάζω), αλλά το τρωκτικό …..είναι blog.

  3. Θέτεις πολύ σωστά οτι γίνεται κάτι σαν κατάχρηση της λειτουργίας του μπλόγκ. Παρόλα αυτα το μέσο προσδιορίζεται και απο την χρήση του και μπορεί να έχει πολλές και διαφορετικές. Οπότε καταλήγω στο συμπέρασμα οτι μάλλον το περιεχόμενο αλλάζει το ίδιο το μεσο ή τουλάχιστον το σκεπτικό με το οποίο δημιουργήθηκε..

  4. Νίκο μου για μένα η αντιστοιχία τηλεόραση-ιστολόγιο είναι ασύμμετρη. Καλύτερα θα προτιμούσα την αντιστοιχία τηλεόραση-διαδίκτυο και θεματική εκπομπή-ιστολόγιο.

    Το troktiko είναι ένα εγχείρημα στο διαδίκτυο όπως είναι και τα blogs. Αλλά δεν μπορώ να το θεωρήσω blog. Εκτός κι αν θεωρείται blog πλέον κι η διαδικτυακή έκδοση του Βήματος ή ο ιστοτόπος του πρωθυπουργού.

    Αλλά ακόμη κι αν βλέπαμε τα blogs με την διασταλτική ματιά που περιγράφεις (και περιγράφει κι ο Τηλέμαχος παρακάτω), πάλι το άρθρο της Ελευθεροτύπιας είναι για τ' ανάθεμα, λόγω της εξαιρετικά στενής έννοιας του blog που χρησιμοποιεί.

  5. Λεωνίδα συμφωνώ ότι χρειαζόμαστε μια άλλη αναλογία από αυτή που έκανα blogs/τηλεόραση. Αντί για blogs θα έπρεπε να μιλώ γενικότερα για social media (όπου τα blogs είναι υποσύνολο), και αντίστοιχα τηλεόραση, ραδιόφωνο ή εφημερίδα (τα τρία τελευταία ανήκουν στο ίδιο μοντέλο publishing παρά τις διαφορετικές τεχνικές προδιαγραφές).

    Επιμένω ότι θα είναι μεγάλο λάθος να προσπαθήσουμε να προσδώσουμε ποιοτικά ή ιδεολογικά χαρακτηριστικά στην ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ του blogging, μόνο και μόνο επειδή εμείς τη γνωρίσαμε μέσα από μια συγκεκριμένη κοινότητα ανθρώπων με την οποία συμφωνούμε.

    Υπάρχουν παράλληλα σύμπαντα που την ίδια τενχολογία την χρησιμοποιούν με διαφορετικό τρόπο και αυτό είναι θεμιτό. Το πρόβλημα είναι ότι βρήκαν ανταπόκριση. Αν το μπλογκ του Βρυώνη ήταν δημοφιλές όσο το τρωκτικό, και το τροωκτικό δημοφιλές όσο το δικό μου μπλογκ, τότε δεν θα είχαμε πορόβλημα να τους “παραχωρήσουμε” το δικαίωμα να ονομάζονται bloggers.

    Τώρα είμαστε απλά ενοχλημένοι από την ανταπόκριση που έχουν στο κοινό. Ας τα βάλουμε με το κοινό, και ας το ξανακερδίσουμε. Δεν συμφωνώ όμως με νοηματικές υπερβάσεις του τι είναι blogging μόνο και μόνο για να χωρέσει στα δικά μας πρότυπα.

    Γιατί μετά θα αρχίσουμε να μοιράζουμε πιστοποιητικά μπλογκοφροσύνης: είναι το φίμωτρο μπλογκ? είναι το “taxalia” blog? Το press-gr? Το sibylla? Το Ελλήνων Αφύπνυσις? Το stoxos?

    Καταλαβαίνεις που βγαίνουμε, έτσι?

    Συγνώμη αν φαίνομαι απόλυτος, έχω τις ίδιες ευαισθησίες με εσένα. Αλλά πρέπει να αντιμετωπίσουμε την πραγματικότητα για να την υπερβούμε, όχι να κρυβόμαστε από αυτήν περιχαρακώνοντας έννοιες που δεν περιχαρακώνονται.

  6. Νίκο συμφωνούμε πως το troktiko ανήκει στην κατηγορία των social media και πως στο ίδιο υπερσύνολο έχουμε και τα ιστολόγια.

    Κάπου όμως πρέπει να διαχωρίσουμε τα blogs από τα λογής-λογής social-media που μασκαρεύονται ως ιστολόγια επειδή είναι μοδάτο το buzz-word.

    Δεν με ενοχλεί που τα αυθεντικά blogs δεν είναι το ίδιο δημοφιλή με τα γιαλαντζί. Αυτός άλλωστε είναι ο κανόνας στην Ελλάδα γενικότερα. Ακόμη όμως κι αν η δημοφιλία ήταν αντίστροφη, όπως περιγράφεις στο παράδειγμα σου παραπάνω, πάλι δεν θα θεωρούσα το troktiko ως blog.

    Το blog είναι γενικά ένα ατομικό εγχείρημα. Ο ιστολόγος είναι παραγωγός πρωτόλειου περιεχομένου, ιδεών, απόψεων, οπτικο-ακουστικού υλικού. Ο ιστολόγος με άλλα λόγια είναι συγγραφέας, επιμελητής, τυπογράφος, και εκδότης μαζί. Άλλες φορές το προϊόν είναι ποιοτικό, άλλες όχι· πάντοτε όμως είναι πρωτόλειο και ατομικό.

  7. Ακόμα και αν δεχθούμε ότι το blog είναι ένα καθαρά ατομικό εγχείρημα (άραγε το engadget ή το Techcrunch δεν είναι blogs?), δεν χρειάζεσαι “ομαδική δουλειά” για να βγάλεις το αποτέλεσμα του Τρωκτικού.

    Άλλωστε, και το Τρωκτικό ήταν καθαρά ατομικό project, αυτό είναι γνωστό τοις πάσοι – στην πορεία πρόσθεσε “συγγραφικές εφεδρείες”. Ήταν ουσιαστικά one man show. Γιατί, και ένας μεμονωμένος ιστολόγος μπορεί να είναι υβριστής, εκβιαστής ή λεχρίτης. Και το αντίθετο…

  8. Σύμφωνοι: το troktiko ξεκίνησε ως blog. Πιστεύω όμως πως μεταλλάχθηκε σε κάτι διαφορετικό, ένα amorphous social medium ίσως.

    Το engadget και το techcrunch τα θεωρώ ψηφιακά περιοδικά με social aspects, όχι όμως blogs.

    Προσπαθώ πάντως, με αφορμή τα σχόλιά σου, να εντοπίσω το ειδοποιό στοιχείο των blogs και των ιστολόγων. Η ατομικότητα του εγχειρήματος αλλά και ο πρωτόλειος λόγος συνιστούν μια ειδοποιό διαφορά για μένα. Έπειτα η εξίσωση ιστολόγου-αναγνώστη, η κατάργηση δηλαδή των φραγμών που υπάρχουν στα παραδοσιακά μέσα, είναι μια άλλη ειδοποιός διαφορά.

  9. Καλησπέρα και από μένα. πολλά και “ωραία” θέματα έχουν πέσει στο “τραπέζι”. Από την μεριά μου θα σταθώ μόνο στο “Blog” τύπου troktiko κ.α. . Κατ' εμέ λοιπόν Troktiko και παρόμοια site είναι / ήταν News Agrregator, ούτε καν Bulletin board θα έλεγα. δεν είδα κάπου την συμμετοχή του κόσμου, τα σχόλια, τις προσωπικές, αυθόρμητες ή μη σκέψεις, κάποιων authors / owners του “blog” έστω ΕΠΙ κάποιων ειδήσεων.

    Είδα μόνο μια αναδημοσίευση ειδήσεων που λάμβανε από μια μερίδα του κοινού / αναγνωστών. Ακριβώς δηλαδή ο ορισμός του News aggregator όπως τόσα χρόνια ξέρουμε.

    Δεν θα συμφωνήσω με την άποψη του Νίκου για το ότι “Τώρα είμαστε απλά ενοχλημένοι από την ανταπόκριση που έχουν στο κοινό”, το έχω ξανακούσει και σε άλλες συζητήσεις. Δηλαδή το ότι διευκρινίζουμε για κάποια Sites ότι απλά στέκονται πάνω σε ένα “cms” είναι απαραιτήτως blog;

    Και επιμένω στο παραπάνω γιατί όχι μου χαλάει τον ορισμό του “blog” αλλά μου χαλάει την έννοια του διαλόγου, της αυθόρμητης σκέψης και της συμμετοχής, έννοιες τις οποίες προωθεί ένα blog κάτι το οποίο το κάθε λογής troktiko δεν το έχουν / είχαν.

  10. Ιάσωνα, όπου κι αν ψάξεις, δεν υπάρχουν πουθενά στον κόσμο τέτοιοι ορισμοί του blogging. Το blog του Πιτσιρίκου, αλλά και το blog του Seth Godin είναι κλειστά στα σχόλια. Δεν είναι bloggers?

    Το blogging δεν τατυτίζεται σε συγκεκριμένες πρακτικές διαλόγου (π.χ. πρέπει να έχεις σχόλια) ή έκφρασης. Είναι ο εκδημοκρατισμός των Μέσων όπου ο οποιοσδήποτε (με κεφαλαία) το παίρνει και εκφράζεται όπως νομίζει (μπορεί και να το έχει κλειστό με πρόσβαση κωδικού για λίγους).

  11. Τέλος πάντων, νομίζω ότι έκανα κατάχρηση της φιλοξενίας.

    Λεωνίδα ζητώ συγνώμη…

  12. Ποιά κατάχρηση βρε Νίκο. Τέτοιες «καταχρήσεις» μακάρι να έχω κάθε μέρα στο blog. Η συζήτηση είναι εξαιρετική μ' έχει αφήσει με γόνιμους προβληματισμούς.

    Γράφεις στον Ιάσωνα, παρακάτω, πως το «blogging …[ε]ίναι ο εκδημοκρατισμός των Μέσων» και συμφωνώ διότι πιστεύω πως το διαδίκτυο συμβάλλει στην γενικότερη εκδημοκράτηση — η Wikipedia για παράδειγμα είναι σπουδαίο επίτευγμα.

  13. Παιδιά , παρακολουθώ τη συζήτηση με ενδιαφέρον – θέλω να παρέμβω όμως σε κάτι:
    δε νομίζω ότι πρέπει απαραιτήτως να προσδιορίσουμε τι είναι μπλόγκιν, προκειμένου να αποκλείσουμε περιπτώσεις σαν του troktikou από αυτό! Μην τρελαθούμε κιόλας.
    Με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που δεν υπάρχει καμία ανάγκη να επιχειρηματολογήσουμε υπέρ του Πικάσο προκειμένου να καταδείξουμε στη γιαγιά, γιατί αυτά που σχεδιάζει η 5χρονη εγγονή της δεν είναι μεγάλη τέχνη.

    Θα μου πεις βέβαια ότι το αντίστοιχο ανάλογο του αναγνωστικού κοινού του τροκτικού, ήταν αυτή ακριβώς η -ηθελημένα ή αθέλητα- τελούσα σε πολιτισμική καθυστέρηση γιαγιά… Σωστό κι αυτό.

  14. Είναι ίσως ότι πιο σωστό έχω διαβάσει/ακούσει μετά το κλείσιμο αυτού του wanna be blog ονόματι Τρωκτικό. Αλλά τι να περιμένει κανείς από ψηφιακά αναλφάβητους. Σωστά μας «φωνάζει» έτσι ο Νίκος Δήμου. Και στην αρχή τον έβγαζα λάθος τον άνθρωπο…

  15. Pingback: Ανώνυμα blogs, επώνυμη βλακεία | λ:ηρ

Leave a Reply to λ:ηρ | lgreco Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *