Δράμα-Καβάλα, Formula-1

Τη διαδρομή Δράμα-Καβάλα σε 10 λεπτά, μέσα από κλειστό αυτοκινητόδρομο ονειρεύονται μερικοί.

Μάλιστα, θέλουν τον κλειστό αυτοκινητόδρομο να μην περνάει μέσα από χωριά και δήμους στη διαδρομή. Μάλλον υπόγειο τον ονειρεύονται τον αυτοκινητόδρομό τους διότι αλλιώς σκοντάφτουν σε μια λεπτομερειούλα που ονομάζεται πραγματικότητα.

Έχουμε και λέμε:

Συντομότερη απόσταση Δράμας-Καβάλας (σε απόλυτη ευθεία): 32 χιλιόμετρα (μετρήστε τα στο Google Earth να βεβαιωθείτε). Η ευθεία αυτή περνάει ξώφαλτσα από τη Χωριστή, μέσα από το Δοξάτο και τον Αγ. Αθανάσιο, και μέσα από δυο βουνά.

Αφαιρώ 2 χιλιόμετρα στην αρχή και 2 στο τέλος (γιατι δεν θα ξεκινά ο αυτοκινητόδρομος από το κέντρο της Δράμας ούτε και θα καταλήγει στο κέντρο της Καβάλας), άρα μας μένουν 28 χιλιόμετρα τα οποία θα πρέπει να καλυφθούν σε 10 λεπτά. Σε χρόνο 10 λεπτών ένα όχημα πρέπει να αναπτύξει και να διατηρήσει ταχύτητα (με βάση την απλή μέθοδο των τριών που μας μαθαίναν στο δημοτικό) 168 χαω!

Πίστα για Formula-1 θα την κάνουμε τη διαδρομή Δράμα-Καβάλα αν πάρει στα σοβαρά κανείς μερικούς Δραμινούς.

Αναμφίβολα η ταχεία σύνδεση Δράμας-Καβάλας-Ξάνθης θα φέρει μεγάλη ανάπτυξη στην περιοχή. Ας μην είμαστε κοντόφθαλμοι όμως ζητώντας αυτοκινητόδρομους. Αυτό που έχει ανάγκη η περιοχή είναι ένα πρωτότυπο, σύγχρονο, οικολογικά καθαρό μέσο σταθερής τροχίας (δηλαδή τρένο). Με τριπλή γραμμή (μία γραμμή ανά κατεύθυνση για τοπικά δρομολόγια και η μεσαία για express δρομολόγια). Ή έστω μια διπλή γραμμή με καλό προγραμματισμό (δηλαδή το τοπικό να φεύγει μετά το express!).

Πρόκειται για μια ανοιχτή γράμμη σε σχήμα V μήκους (ευθείας) 78 χιλιομέτρων. Ένα σύχρονο τρένο που εύκολα θα πιάνει τα 180-200 χαω, θα καλύπτει όλη τη διαδρομή σε μισή ώρα με μια ενδιάμεση στάση στην Καβάλα.

78 χιλιόμετρα νέας σύγχρονης γραμμής λοιπόν. Γύρω στα 5-6 χιλιόμετρα θα πρέπει να περάσουν κάτω από βουνά. Η γραμμή θα επιμηκυνθεί κατά 5-6 χιλιόμετρα επίσης για να παρακαμφθούν ανυπέρβλητα εμπόδια. Έχουμε έτσι 80 χιλιόμετρα υπαίθριας γραμμής και 6 χιλιόμετρα υπόγειων. Το κόστος κατασκευής είναι περίπου €2 εκ/χλμ και ας το διπλασιάσουμε για τα υπόγεια τμήματα. Συνολικά έχουμε 80*2+6*4, δηλαδή €184 εκατομμύρια. Βάλτε από κοντά το κόστος των σταθμών, των αμαξοστοιχιών, κτλ και πάμε γύρω στα €200 εκ. Κι ένα 10% για τα Ελληνικά απρόβλεπτα: €220 σύνολο.

Δηλαδή η σιδηροδρομική σύνδεση Δράμας-Καβάλας-Ξάνθης βγαίνει κατά 75% πιο φτηνή από τη ζεύξη Ρίου-Αντιρίου. Το αναφέρω αυτό για να δείξω πως το κόστος του εγχειρήματος είναι μέσα στα όρια των δυνατοτήτων μας. Ακόμη κι αν το σιδηροδρομικό χιλιόμετρο κοστίζει €3εκ, και το κόστος του εγχειρήματος ανεβεί στα €300εκ πάλι είναι μέσα στα όριά μας.

Αν υποθέσουμε πως όλο το έργο θα χρηματοδοτηθεί με δανεισμό 30ετίας και πως στο τέλος θα πληρώσουμε γύρω στα €500 εκ, αυτό σημαίνει πως σε καθημερινή βάση το σύστημα θα πρέπει να προσελκύει τουλάχιστον 4.500 επιβάτες που να πληρώνουν τουλάχιστον €10 ευρώ. Δηλαδή, το κόστος χρήσης είναι ανταγωνιστικό ακόμη και κάτω από τις χειρότερες συνθήκες χρηματοδότησης. Δεδομένου πως η Γέφυρα Χαρίλαος Τρικούπης χρηματοδοτήθηκε κατά 45% από το δημόσιο και 45% από δανεισμό (με το υπόλοιπο 10% να προέρχεται από μετοχικό κεφάλαιο), καταλαβαίνει κανείς πως η λειτουργία του προτεινόμενου συστήματος είναι απολύτως εφικτή.

Share
  • Δημήτρης

    Η έλλειψη φαντασίας θα μας φάει. Άκου κλειστό αυτοκινητόδρομο και ανοιχτές γραμμές… Χάθηκε η διακτίνιση; Beam me up, Scottie!

  • Δημήτρης

    Η έλλειψη φαντασίας θα μας φάει. Άκου κλειστό αυτοκινητόδρομο και ανοιχτές γραμμές… Χάθηκε η διακτίνιση; Beam me up, Scottie!

  • Η πλάκα είναι πως ο ίδιος αρθογράφος, μια μέρα μετα, στην ίδια εφημερίδα, παραπονιέται για τα πολλά αυτοκίνητα. Χτες ήθελε κλειστό αυτοκινητόδρομο, σήμερα δεν θέλει αυτοκίνητα.

  • Η πλάκα είναι πως ο ίδιος αρθογράφος, μια μέρα μετα, στην ίδια εφημερίδα, παραπονιέται για τα πολλά αυτοκίνητα. Χτες ήθελε κλειστό αυτοκινητόδρομο, σήμερα δεν θέλει αυτοκίνητα.

  • Αυτοκινητόδρομος με προδιαγραφές πχ, εγνατίας δύσκολο να υπάρξει στα επόμενα χρόνια. Αλλά ένας δρόμος που θα παρακάμπτει τα χωρια και τα κεφαλοχώρια πρέπει να κατασκευαστεί. Η αρχή, έτσι θέλω να πιστεύω, έχει γίνει με την παράκαμψη Λυδίας-Κρηνίδων- αρχαιολογικός τόπος Φιλίππων η οποία αναμένεται να παραδωθεί σύντομα (εντός 2007?).
    Για το σιδηρόδρομο αμφιβάλλω αν θα χρησιμεύσει για τη μεταφορά πολιτών μεταξύ Δράμας-Καβάλας μιας και ο σταθμός στη Καβάλα έχει μελετηθεί να κατασκευαστεί στη Καρβάλη. Συνήθως, και έτσι πρέπει, οι σταθμοί κοινού κατασκευάζονται εντός πολεοδομικού κέντρου.

  • Αυτοκινητόδρομος με προδιαγραφές πχ, εγνατίας δύσκολο να υπάρξει στα επόμενα χρόνια. Αλλά ένας δρόμος που θα παρακάμπτει τα χωρια και τα κεφαλοχώρια πρέπει να κατασκευαστεί. Η αρχή, έτσι θέλω να πιστεύω, έχει γίνει με την παράκαμψη Λυδίας-Κρηνίδων- αρχαιολογικός τόπος Φιλίππων η οποία αναμένεται να παραδωθεί σύντομα (εντός 2007?).
    Για το σιδηρόδρομο αμφιβάλλω αν θα χρησιμεύσει για τη μεταφορά πολιτών μεταξύ Δράμας-Καβάλας μιας και ο σταθμός στη Καβάλα έχει μελετηθεί να κατασκευαστεί στη Καρβάλη. Συνήθως, και έτσι πρέπει, οι σταθμοί κοινού κατασκευάζονται εντός πολεοδομικού κέντρου.