Mauhmatiko paketo [Μαθηματικό πακέτο]

Η φωτογραφία έφτασε χτες από παλιό συμφοιτητή μου από τα ωραία χρόνια της προπτυχιακής ζωής στα Ιωάννινα.  Ο οποίος μου γράφει, μεταξύ άλλων:

[…] Εδώ και ένα μήνα περίπου έβαλα στην πρίζα το παλιό QL!  Σε κάποιο mdv (ελάχιστα τρέχουν) βρήκα ένα πρόγραμμα σήμερα από το οποίο και η φωτογραφία.  Νομίζω ότι κατάλαβες και οπωσδήποτε θα το θυμάσαι.

Αν θυμάμαι λέει.  Το 1986, πρωτοετής 18-19 ετών στο Φυσικό των Ιωαννίνων, είχα ξεκινήσει να γράφω ένα πακέτο μαθηματικού λογισμικού πάνω στον 32-bitο QL της Sinclair.  Η φωτογραφία που μου έστειλε ο Γιάννης, δείχνει το αρχικό μενού της εφαρμογής ακόμη με το λατινικό αλφάβητο (πριν γίνει η χακεριά με τις Ελληνικές γραμματοσειρές στο firmware του υπολογιστή).

Την εφαρμογή την μοίρασα σε συμφοιτητές μου που είχαν QL καθώς και σε όσους θέλαν να τροποποιήσουν τον πηγαίο κώδικα για τους δικούς τους υπολογιστές (open source που θα λέγαμε σήμερα).  Το 1987 η εφαρμογή μεταφέρθηκε σε C και είμαι βέβαιος πως κάπου θα υπάρχει ο κώδικας ακόμη και σήμερα.

Και τι δεν είχε το «Μαθηματικό Πακέτο για τον QL»!  Δευτεροβάθμιες εξισώσεις, πίνακες, γραμμικά συστήματα, μιγαδικούς αριθμούς, συναρτήσεις, και ορίζουσες· ό,τι παρείς 100!

Ο υπολογιστής QL χρησιμοποιούσε μικροκασέτες (mdv ή microdrives) για την αποθήκευση δεδομένων.  Οι μικροκασέτες αυτές ήταν ένα από τα πιο προβληματικά σημεία του υπολογιστή.

Ο επεξεργαστής (CPU) του QL ήταν ο 68008 της Motorola με ρολόι στα 7.5 MHz (σωστά διαβάζετε: MHz).  Η μνήμη του υπολογιστή ήταν 128 KB (σωστά διαβάζετε: KB).  Η αναλύση για τα γραφικά ήταν 256Χ265 ή 512Χ256 pixels με 8 και 4 χρώματα αντίστοιχα.

Έχουν περάσει 23 χρόνια από τότε που γράφτηκε η εφαρμογή της φωτογραφίας.  Η τεχνολογία των υπολογιστών έχει εξελιχθεί με εξαιρετικούς ρυθμούς ενώ η απόδοση του προγραμματιστή έχει πέσει αισθητά: στα 19 μου (φωτό δεξιά) έγραφα κώδικα με τις ώρες.  Σήμερα μόλις και μετα βίας γράφω 100 γραμμές πριν κάνω διάλλειμα για καφέ.

Τρία χρόνια μετά την εφαρμογή της φωτογραφίας έφυγα για τις ΗΠΑ.

Share

10 thoughts on “Mauhmatiko paketo [Μαθηματικό πακέτο]

  1. Εγώ μάλλον κατάντια το βλέπω ότι γράφεις ακόμη και σήμερα κώδικα… δεν έχεις βρεί κανέναν άλλο να το κάνει για σένα??

  2. Εγώ μάλλον κατάντια το βλέπω ότι γράφεις ακόμη και σήμερα κώδικα… δεν έχεις βρεί κανέναν άλλο να το κάνει για σένα??

  3. Καλά το “Λ” στο “Λεωνίδας” πώς το πέτυχες;

    Πάντως 32 μπιτ για την εποχή ώς αρχιτεκτονική σε υπολογιστή που μπορούσες να είχες σπίτι ήταν αστρονομικό. Εγώ έπαιζα με έναν 8μπιτο Amstrad 464 cpc εκείνη την εποχή, με ενσωματωμένο κασσετόφωνο και προσπαθούσα να μάθω Ζ80 assembly για να βάζω άπειρες ζωές σε παιχνίδια ή να ακυρώνω το sprite collision … Εποχή δεινοσαύρων σε σχέση με σήμερα που μπορείς να τρέξεις όλα αυτά τα μηχανήματα σε emulator ταυτόχρονα σε διαφορετικά παράθυρα 🙂

  4. Λεωνίδα τι μου θύμισες! το 1977-78 σπουδαστής στα ΚΑΤΕΕ Σίνδου (Θεσ/νίκης) ξεκινήσαμε προγραμματισμό σε γλώσσα FORTRAN. Κάτι πολύ υποδεέστερο για μαθηματικούς υπολογισμούς προσπάθησα να γράψω, το οποίο γινόταν με διάτρητες καρτέλες, και μόλις μετά κόπων τελείωνε η διάτρηση των καρτελών πηγαίναμε στη φυσικομαθηματική σχολή του ΑΠΘ, άνοιγε ένα παραθυράκι, τα έπαιρνε ο αρμόδιος χειριστής του υπολιστή και σε 1-2 βδομάδες παίρναμε τυπωμένο το αποτέλεσμα του προγράμματος μας, το οποίο συνήθως δεν προχωρούσε και κολλούσε σε κάποια εντολή λόγω λάθους διάτρησης στην καρτέλλα. Τελικά σε 2 εξάμηνα κατάφερα να πάρω σωστό αποτέλεσμα από ένα πρόγραμμα 20-25 εντολών περίπου.

    Το 1985 πάλι σε σεμινάριο του ΕΛΚΕΠΑ (Ελληνικό κέντρο παραγωγικότητας) για γλώσσα ΒΑSIC, ξεκινήσαμε πρώτα με θεωρία πριν πάμε στην πράξη. Υπήρχε εκπαιδευόμενη που το σύμβολο ∞ αντί για άπειρο το έβλεπε πλαγιασμένο οχτάρι, και νόμιζε ότι σημαίνει άκυρο, ενώ το Β με εκθέτη το i, το έβλεπε Β με ανάποδο ερωτηματικό.

    Τελειώνοντας να σε ρωτήσω: θέλει πολύ χρόνο και κόπο να μάθω να φτιάχνω κάποια ψιλοεφαρμογή που να παίζει με flashplayer;

  5. Λεωνίδα τι μου θύμισες! το 1977-78 σπουδαστής στα ΚΑΤΕΕ Σίνδου (Θεσ/νίκης) ξεκινήσαμε προγραμματισμό σε γλώσσα FORTRAN. Κάτι πολύ υποδεέστερο για μαθηματικούς υπολογισμούς προσπάθησα να γράψω, το οποίο γινόταν με διάτρητες καρτέλες, και μόλις μετά κόπων τελείωνε η διάτρηση των καρτελών πηγαίναμε στη φυσικομαθηματική σχολή του ΑΠΘ, άνοιγε ένα παραθυράκι, τα έπαιρνε ο αρμόδιος χειριστής του υπολιστή και σε 1-2 βδομάδες παίρναμε τυπωμένο το αποτέλεσμα του προγράμματος μας, το οποίο συνήθως δεν προχωρούσε και κολλούσε σε κάποια εντολή λόγω λάθους διάτρησης στην καρτέλλα. Τελικά σε 2 εξάμηνα κατάφερα να πάρω σωστό αποτέλεσμα από ένα πρόγραμμα 20-25 εντολών περίπου.

    Το 1985 πάλι σε σεμινάριο του ΕΛΚΕΠΑ (Ελληνικό κέντρο παραγωγικότητας) για γλώσσα ΒΑSIC, ξεκινήσαμε πρώτα με θεωρία πριν πάμε στην πράξη. Υπήρχε εκπαιδευόμενη που το σύμβολο ∞ αντί για άπειρο το έβλεπε πλαγιασμένο οχτάρι, και νόμιζε ότι σημαίνει άκυρο, ενώ το Β με εκθέτη το i, το έβλεπε Β με ανάποδο ερωτηματικό.

    Τελειώνοντας να σε ρωτήσω: θέλει πολύ χρόνο και κόπο να μάθω να φτιάχνω κάποια ψιλοεφαρμογή που να παίζει με flashplayer;

  6. Καλά το “Λ” στο “Λεωνίδας” πώς το πέτυχες;

    Πάντως 32 μπιτ για την εποχή ώς αρχιτεκτονική σε υπολογιστή που μπορούσες να είχες σπίτι ήταν αστρονομικό. Εγώ έπαιζα με έναν 8μπιτο Amstrad 464 cpc εκείνη την εποχή, με ενσωματωμένο κασσετόφωνο και προσπαθούσα να μάθω Ζ80 assembly για να βάζω άπειρες ζωές σε παιχνίδια ή να ακυρώνω το sprite collision … Εποχή δεινοσαύρων σε σχέση με σήμερα που μπορείς να τρέξεις όλα αυτά τα μηχανήματα σε emulator ταυτόχρονα σε διαφορετικά παράθυρα 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *