Φτηνοί στον καφέ, κι ακριβοί στα δεδομένα;

Το κείμενο κυκλοφορεί, καρμπόν, στα ΜΜΕ:

Μποϊκοτάζ κατά του ακριβού καφέ στις καφετέριες της Αθήνας προγραμματίζουν για το ερχόμενο Σάββατο 11 Απριλίου πολλοί καταναλωτές. Όπως αναφέρουν Τα Νέα, η κίνηση οργανώνεται μέσω Διαδικτύου, όπου κυκλοφόρησε τις προηγούμενες ημέρες ένα σκληρό κείμενο, το οποίο σκοπεύει στο να διεκδικήσουν ο πολίτης [sic] δυναμικά «τον απαιτούμενο σεβασμό προς τον πελάτη, την τσέπη του και τη νοημοσύνη του».  Οι διοργανωτές σημειώνουν χαρακτηριστικά ότι οι τιμές του καφέ στην Ελλάδα είναι από τις υψηλότερες στην Ευρώπη. Η σχέση των Ελλήνων με τον καφέ, όπως δείχνουν και οι αριθμοί, είναι αρκετά δυνατή. Κάθε χρόνο καταναλώνονται στη χώρα μας περισσότερα από 5,8 δισ. φλιτζάνια με όλων των ειδών τους καφέδες με κόστος περίπου 1,8 δισ. ευρώ.
(Πηγή: Τα Νέα· που αναφέρουν παραπάνω τον εαυτό τους ως πηγή!  Αυτά συμβαίνουν όταν το άκριτο cut-and-paste έχει αντικαταστησει την — όποια — δημοσιογραφική δεοντολογία).

Ωραία.  Διαμαρτύρονται καταναλωτές λοιπόν επειδή οι τιμές του καφέ είναι από τις υψηλότερες στην Ευρώπη.  Ούτε ένας όμως παραθέτει στοιχεία για το κόστος του καφέ ώστε να μπορέσουν οι πολίτες να βγάλουν τα συμπεράσματά τους και να κάνουν τις συγκρίσεις τους.

Από τη δική μου εμπειρία, οι τιμές του καφέ στην Ελλάδα κινούνται μάλλον στον μέσο όρο της Ευρώπης.  Ένας καφές στο Zonars επί της Ακαδημίας, κοστίζει το ίδιο μ’ έναν καφέ στο Bewley’s επί της  Grafton στο Δουβλίνο — η σύγκριση γίνεται μεταξύ δύο ομοτάξιων καταστημάτων σε κεντρικούς εμπορικούς δρόμους Ευρωπαϊκών πρωτευουσών.

Βεβαίως ο καφές στον καφενέ του Βασίλη στην Κορυτσά της Αλβανίας είναι κατά πολύ φτηνότερος από τον καφέ στη Βιβλιοθήκη της Πλατείας Φιλικής Εταιρείας.  Στο αεροδρόμιο της Αθήνας προχτές ο καπουτσίνο χρεώθηκε €3.50 και στο αεροδρόμιο του Μονάχου €4.  Και μετά απορούσα που δεν έκλεισα μάτι στην πτήση προς Σικάγο.

Οι συγκρίσεις απαιτούν ποσοτικά στοιχεία για να τις καταλάβουμε.  Ισχυρισμοί τύπου «οι τιμές του καφέ στην Ελλάδα είναι από τις υψηλότερες στην Ευρώπη» είναι για να δημιουργούνται εντυπώσεις μόνο.

Δεν ισχυρίζομαι πως ο καφές στην Ελλάδα είναι φτηνός.  Αλλά με βάση τις δικές μου εμπειρίες δεν πιστεύω πως είναι από τους ακριβότερους της Ευρώπης.  Γι αυτο χρειάζονται τα ποσοτικά δεδομένα, ώστε να μην χάνουμε το χρόνο μας και την καλή μας διάθεση σε ανούσιες συζητήσεις στηριζόμενοι σε ατομικές εντυπώσεις.

Share