Στα δύχτια [sic] του ΟΑΣΑ

Ήτοι, Πραγματεία περί Ψιψιψινίων και Κοκοψόψαρων.

Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών. 2009.  Αναζήτηση βέλτιστης διαδρομής.  Υπηρεσία χρηματοδοτημένη από το Γ΄Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης.  Τεράστια βάση δεδομένων και πολύπλοκοι αλγόριθμοι (λένε).

Μπαίνεις λοιπόν στην εφαρμογή και τρως δυο τυπογραφικά λάθη στην πρώτη παράγραφο.  Το καλό quality control φαίνεται, πώς να το κάνουμε. Λες, καλά, εδώ ήρθα να βρω δρομολόγια, όχι για να θαυμάσω την επιμέλεια της γλωσσικής παρουσίασης.

Πάμε παρακάτω.  Ψάχvει κάποιος πώς να πάει από τη στάση του μετρό στην Εθνική Άμυνα, κάπου στην Αγία Παρασκευή — ας πούμε 6η στάση Αγ. Παρασκευής.

Το πρώτο πράγμα που οφείλει να γνωρίζει ο χρήστης του συστήματος είναι οι δήμοι στους οποίους βρίσκονται η αρχή και το τέλος του προορισμού του.  Ο ΟΑΣΑ θεωρεί λοιπόν πως η στάση μετρό στην Εθνική Άμυνα βρίσκεται στο δήμο Παπάγου.  Όσοι περιμένουν πως η στάση βρίσκεται και στο δήμο Χολαργού — από τη μεριά του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας δηλαδή — είναι γελασμένοι.  Με άλλα λόγια: η στάση φέρει όνομα τοποθεσίας εντός του δήμου Χολαργού αλλά ο ΟΑΣΑ την χωροθετεί μόνο στο δήμο Παπάγου!

Βεβαίως ο περιστασιακός επισκέπτης στην Αθήνα δεν γνωρίζει τα όρια των Δήμων.   Ο ΟΑΣΑ δεν δείχνει τα όρια αυτά σε κανέναν από τους χάρτες που δημοσιεύει στο διαδίκτυο.

Ο υποψιασμένος χρήστης θυμάται πως η άλλη είσοδο στο μετρό της Εθνικής Άμυνας βρίσκεται στη μεριά του υπουργείου Μεταφορών, το ψάχνει λίγο στο διαδύκτιο [sic] και βρίσκει πως πρόκειται για το δήμο Παπάγου.  Ο Γολγοθάς όμως δεν έχει τέλος.  Στη συνέχεια ο χρήστης θα πρέπει να διαλέξει τον τρόπο με τον οποίο θα γίνει η αναζήτηση της επιθυμητής αφετηρίας!  Υπάρχουν τέσσερεις τρόποι να διαλέξει κανείς την επιθυμητή αφετηρία για την διαδρομή που θέλει να κάνει.

Ο πρώτος τρόπος είναι με βάση τη γραμμή και στη συνέχεια τη στάση.  Πρέπει δηλαδή να γνωρίζετε εκ των προτέρων ποιά γραμμή επιθυμείτε να πάρετε.  Το σύστημα δηλαδή που υποτίθεται πως θα πρέπει να σας προτείνει αυτό τις γραμμές που συνδέουν δύο σημεία, σας ζητάει να προσδιορίσετε εσείς τη γραμμή!  Ρε είστε με τα καλά σας;  Αν ήξερα ποια γραμμή πάει από την Εθνική Άμυνα στην Αγία Παρασκευή θα είχα ανάγκη τους πολύπλοκους αλγόριθμους σας;

Ο δεύτερος τρόπος είναι με βάση την οδό στην οποία βρίσκεται η αφετηρία και στη συνέχεια την στάση.  Βρίσκεις λοιπόν την οδό Μεσογείων και στη συνέχεια πρέπει να αποφασίσεις αν η στάση σου είναι «ΣΤ.ΕΘ.ΑΜΥΝΑΣ» ή «ΣΤΑΘΜΟ ΕΘΝ.ΑΜΥΝΑΣ» (προσοχή στην απουσία διαστημάτων!).

Τους άλλους 2 τρόπους δεν τους συζητώ διότι είναι ημιτελείς κι ίσως να τους δουλεύουν ακόμη (μαζί κι εμας).

Πάντως μετά από 4 κλικ έχετε πλέον προσδιορίσει την αφετηρία σας.

Το μαρτύριο επαναλαμβάνεται για να διαλέξετε τον προορισμό σας.  Διαλέγετε πρώτα τον δήμο, μετά το δρόμο στον οποίο βρίσκεται η στάση, και τέλος τη στάση.   Βέβαια οι επισκέπτες στην Αθήνα είναι πιθανότερο να γνωρίζουν το όνομα της στάσης και όχι την οδό στην οποία βρίσκεται.  Θα ήταν προτιμότερο να μπορούσε να γίνει επιλογή στάσης δίχως να απαιτείται πρώτα να διαλέξει κάποιος την οδό.

Δηλαδή 8 και πλέον κλικ μέσα από πολλαπλά και αλληλοεξαρτώμενα pull down menus, για να μάθει κανείς πώς να πάει από ένα σημείο στο άλλο στην Αθήνα του 2009.  Δεν υπάρχει ένας διαδραστικός χάρτης.  Δεν υπάρχει η δυνατότητα αναζήτησης με βάση το όνομα της στάσης.  Δηλαδή δυο απλά πεδία αναζήτησης στα οποία ο χρήστης να γράφει την επιθυμητή αφετηρία και προορισμό.

Το έργο της αναζήτησης βέλτιστης διαδρομής, είναι προς το παρόν σε πειραματικό στάδιο κι ίσως οι όποιες ατέλειες να δικαιολογούνται ως έναν βαθμό.  Αλλά ένα τόσο κακοσχεδιασμένο interface, κατά τη γνώμη μου, είναι αποτέλεσμα πρόχειρης δουλειάς και όχι μικρολεπτομέρεια που θα βελτιωθεί μέσα από την πειραματική λειτουργία.

Το έργο αυτό το έχει αναλάβει η εταιρεία Thesa Α.Ε.  Οι πληροφορίες που παρέχει η εταιρεία στην ιστοσελίδα της είναι λακωνικότατες.  Γνωρίζουμε πως ιδρύθηκε το 1994, δεν γνωρίζουμε όμως το στελεχιακό δυναμικό της.  Στα έργα της και στις συνεργασίες της δεν συμπεριλαμβάνεται το έργο στον ΟΑΣΑ που σημαίνει πως η ιστοσελίδα της εταιρείας έχει να ανανεωθεί αρκετό καιρό.

Δυστυχώς ο ΟΑΣΑ έστησε μια δουλειά του ποδαριού στο διαδίκτυο.  Αυτό φαινεται κι απο τους χάρτες διαδρομών που διαθέτουν σε μορφή PDF.  Οι διαστάσεις των χαρτών αυτών είναι 60Χ80 εκατοστά, είναι δηλαδή βελτιστοποιημένη για επαγγελματική εκτύπωση και όχι για προβολή σε οθόνη υπολογιστή.  Και απαιτούν την εγκατάσταση 52 διαφορετικών γραμματοσειρών!

Ίσως γι αυτό επέλεξε ο κ. Καραμανλής να μιλήσει για την καινοτομία και την έρευνα ανήμερα πρωταπριλιά και γι αυτό έστειλε τον κ. Hellenic Quest στο υπουργείο μεταφορών.

Share

7 thoughts on “Στα δύχτια [sic] του ΟΑΣΑ

  1. Για μια σελιδα που κανει πολυ καλη δουλεια στην ανζτηση δρομολογιων, εδωκαι 10 χρονια πια, κοιτα την bahn.de

    Ενω η σελιδα ειναι της γερμανικης Bahn (=σιδηροδρομοι) εχει και στοιχεια για δρομολογια σε ολη την Ευρωπη!

  2. Για μια σελιδα που κανει πολυ καλη δουλεια στην ανζτηση δρομολογιων, εδωκαι 10 χρονια πια, κοιτα την bahn.de

    Ενω η σελιδα ειναι της γερμανικης Bahn (=σιδηροδρομοι) εχει και στοιχεια για δρομολογια σε ολη την Ευρωπη!

  3. Έχω προσπαθήσει πάρα πολλές φορές να χρησιμοποιήσω την υπηρεσία, που αν λειτουργούσε σωστά θα μου ήταν αφάνταστα χρήσιμη. Για επαγγελματικούς λόγους χρειάζεται να βρίσκομαι συχνά σε διάφορα άσχετα μεταξύ τους σημεία της Αθήνας και δεν χρησιμοποιώ το αυτοκίνητό μου.

    Η υπηρεσία είναι απλά τραγική και προϋποθέτει να έχεις κάποια γνώση του χάρτη της Αθήνας εσύ, διαφορετικά δεν έχει κανένα νόημα. Το κυριώτερο: δεν δίνει στίγμα για το που βρίσκονται οι στάσεις. Π.χ. Θέλω να πάω στην Κολοκοτρώνη 100 (τυχαίο παράδειγμα). Ακόμη κι αν 2 έστω στάσεις βρίσκονται επάνω στην οδό αυτή δεν έχω καμιά δυνατότητα να το διαπιστώσω, αφού συνήθως μάλιστα οι στάσεις έχουν ονόματα που παίρνουν από μαγαζιά της γειτονιάς, κάθετες στηνκεντρική οδούς, κλπ.

    Καταλήγω να προσπαθώ δια της εις άτοπον απαγωγής να αποκλείω στάσεις και να παρακολουθώ την διαδρομή του λεωφορείου μέσω οδών, όπως περιγράφεται στο κάτω μέρος της γραμμής.

    Ας επισημάνω εδώ ότι για λεωφορεία των οποίων την ακριβή διαδρομή γνωρίζω (με πάνε σπίτι μου) υπάρχουν ανακρίβειες που αφορούν την διαδρομή επιστροφής (που δεν είναι βεβαίως ποτέ ακριβώς ίδια με την διαδρομή αναχώρησης).

  4. Έχω προσπαθήσει πάρα πολλές φορές να χρησιμοποιήσω την υπηρεσία, που αν λειτουργούσε σωστά θα μου ήταν αφάνταστα χρήσιμη. Για επαγγελματικούς λόγους χρειάζεται να βρίσκομαι συχνά σε διάφορα άσχετα μεταξύ τους σημεία της Αθήνας και δεν χρησιμοποιώ το αυτοκίνητό μου.

    Η υπηρεσία είναι απλά τραγική και προϋποθέτει να έχεις κάποια γνώση του χάρτη της Αθήνας εσύ, διαφορετικά δεν έχει κανένα νόημα. Το κυριώτερο: δεν δίνει στίγμα για το που βρίσκονται οι στάσεις. Π.χ. Θέλω να πάω στην Κολοκοτρώνη 100 (τυχαίο παράδειγμα). Ακόμη κι αν 2 έστω στάσεις βρίσκονται επάνω στην οδό αυτή δεν έχω καμιά δυνατότητα να το διαπιστώσω, αφού συνήθως μάλιστα οι στάσεις έχουν ονόματα που παίρνουν από μαγαζιά της γειτονιάς, κάθετες στηνκεντρική οδούς, κλπ.

    Καταλήγω να προσπαθώ δια της εις άτοπον απαγωγής να αποκλείω στάσεις και να παρακολουθώ την διαδρομή του λεωφορείου μέσω οδών, όπως περιγράφεται στο κάτω μέρος της γραμμής.

    Ας επισημάνω εδώ ότι για λεωφορεία των οποίων την ακριβή διαδρομή γνωρίζω (με πάνε σπίτι μου) υπάρχουν ανακρίβειες που αφορούν την διαδρομή επιστροφής (που δεν είναι βεβαίως ποτέ ακριβώς ίδια με την διαδρομή αναχώρησης).

  5. Pingback: ΟΑΣΑ εν έτει 2009 — ροη σταχυολόγων

Leave a Reply to Ιφιμέδεια Cancel reply

Your email address will not be published.