Η άλλη όψη του Ασύλου

Το βράδι της Τρίτης 14 Νοεμβρίου, ένας φοιτητής στο University of California Los Angeles αρνήθηκε να δείξει ταυτότητα στους επιμελητές της βιβλιοθήκης όπου μελετούσε. Οι επιμελητές καλέσαν την αστυνομία του πανεπιστημίου στην οποία ο φοιτητής πάλι αρνήθηκε να επιδείξει την ταυτότητά του. Αυτοί αναγκάστηκαν να τον συνοδέψουν έξω κι όταν αυτός αρνηθήκε τον κεραυνοβόλησαν 5 φορές με όπλο τύπου taser. Το περιστατικό, που καταγράφηκε από δεκάδες φοιτητές στα κινητά τους και δημοσιεύτηκε στο YouTube έχει προκαλέσει μεγάλη αναταραχή στο ιστορικό πανεπιστήμιο.

Μπορείτε να δείτε το περιστατικό στο YouTube.

Το πανεπιστήμιο έχει διατάξει έρευνα από ανεξάρτητο εμπειρογνώμονα και η αστυνομία του πανεπιστημίου διενεργεί ήδη τη δική της εξέταση.

Οι κανονισμοί του πανεπιστημίου απαιτούν από τους φοιτητές να είναι έτοιμοι να δείξουν την ταυτότητά τους όταν μελετούν στην βιβλιοθήκη μετά τις 11 μμ. Μάλιστα πολλοί  αφήνουν την φοιτητική τους ταυτότητα πάνω στο τραπέζι έτσι ώστε έτσι να είναι ορατή τους επιμελητές της βιβλιοθήκης δίχως να χρειαστεί να διακόψουν την μελέτη τους.

Πρόκειται, πιστεύω, για λογικό μέτρο: εξασφαλίζει πως αργά τη νύχτα δεν βρίσκονται στη βιβλιοθήκη εξωπανεπιστημιακά άτομα και παρέχει επιπλέον προστασία στους φοιτητές που μελετούν εκεί.

Σύμφωνα με πρώτες πληροφορίες ο συγκεκριμένος φοιτητής, που είναι αμερικανός πολίτης ιρανικής καταγωγής, αρνήθηκε να δείξει την ταυτότητά του σε επιμελητή της βιβλιοθήκης, θεωρώντας πως έγινε διάκριση σε βάρος του λόγω καταγωγής.

Ο επιμελητής κάλεσε την πανεπιστημιακή αστυνομία, ως όφειλε. Ο φοιτητής αρνήθηκε να δείξει την ταυτότητά του και στην αστυνομία η οποία δεν είχε άλλη επιλογή από το να του ζητήσει να φύγει από τη βιβλιοθήκη. Σύμφωνα με την αστυνομία ο φοιτητής αρνήθηκε να φύγει και οι αστυνομικοί τον πήραν σηκωτό να τον βγάλουν. Αυτός αντιστάθηκε και οι αστυνομικοί έκαναν χρήση βίας προκειμένουν να τον εξαναγκάσουν να συμμορφωθεί, βάση των κανονισμών του πανεπιστημίου.

Συγκεκριμένα οι αστυνομικοί χρησιμοποιήσαν ένα βαλιστικό όπλο πρόκλησης ηλεκτροσόκ (taser). Το όπλο αυτό μπορεί να χρησιμοποιηθεί εξ’ επαφής προκαλώντας ένα σχετικά χαμηλό αλλά επώδυνο ηλεκτροσόκ στο θύμα. Μπορεί φυσικά να χρησιμοποιηθεί και εξ αποστάσεως, εκτοξεύοντας δυο ηλεκτρόδια μέσω των οποίων προκαλούνται ισχυρότερα ηλεκτροσόκ τα οποία επιφέρουν τη στιγμιαία παράλυση του θύματος και διευκολύνουν την καταστολή και σύλληψη δίχως τη χρήση πυροβόλων όπλων που θα μπορούσαν να επιφέρουν θανάσιμο τραυματισμό.

Το όπλο χρησιμοποιήθηκε εξ’ επαφής στη συγκεκριμένη περίπτωση. Η χρήση αυτή επιτρέπεται από τους κανονισμούς του πανεπιστημίου.

Ο φοιτητής οδηγήθηκε τελικά στο αστυνομικό τμήμα, του ασκήθηκε δίωξη, ορίστηκε δικάσιμος και αφέθηκε ελεύθερος. Ομάδα συμφοιτητών του την επόμενη μέρα διαδήλωσαν κατά της βίαιης προσαγωγής του. Ένα από τα πολλά στιγμιότυπα που αποτυπώθηκαν στα κινητά των φοιτητών βγήκε στο YouTube. Έτσι η διοίκηση του πανεπιστημίου αναγκάστηκε να ζητήσει την διερεύνηση του επεισοδίου από ανεξάρτητο εμπειρογνώμονα. Ο φοιτητής στο μεταξύ ετοιμάζεται να μηνύσει το πανεπιστήμιο.

Παρακολουθώντας τα στιγμιότυπα στο YouTube ταράχτηκα. Πρόκειται για ένα βίαιο επεισόδιο. Ο φοιτητής αρνείται να συμμορφωθεί με τις υποδείξεις των αστυνομικών κι αυτοί αναγκάζονται να κλιμακώσουν την τακτική τους. Δεν μπορούμε να κρίνουμε το γεγονός με βάση ένα στιγμιότυπο αποτυπωμένο στα κινητά αλλά αισθάνομαι πως και οι δυο πλευρές το τραβήξαν στα άκρα.

Οι αστυνομικοί θα μπορούσαν να βγάλουν τον φοιτητή έξω σηκωτό. Τον ηλεκτροβολήσαν επειδή αρνούταν να σταθεί στα πόδια του. Αυτό το βρίσκω υπερβολικό ακόμη κι αν πρόκειται για τακτική που επιτρέπεται από τους κανονισμούς της πανεπιστημιακής αστυνομίας.

Προκάλεσε όμως κι ο φοιτητής αρνούμενος να δείξει την ταυτότητά του στον επιμελητή της βιβλιοθήκης (ο οποίος είναι φοιτητής εργαζόμενος). Αρνήθηκε να τη δείξει και στους αστυνομικούς. Η επίδειξη ταυτότητας είναι υπόθεση ρουτίνας στα πανεπιστημία εδώ. Το πανεπιστήμιο ανήκει στην πανεπιστημιακή κοινότητα και η κοινότητα, μέσω των κανονισμών λειτουργίας του ιδρύματος, απαιτεί να μην παρεισφρύουν εξωπανεπιστημιακά στοιχεία στους χώρους του σχολείου.

Αναμένω τα πορίσματα των ερευνών με περιέργεια και θα τα μεταδώσω όταν με το καλό δημοσιευτούν.

Ως τότε όμως κλείνω με την εξής παρατήρηση: Τρίτη 11 μμ κι η βιβλιοθήκη ήταν γεμάτη φοιτητές! Πριν αρχίσουμε τις συγκρίσεις μεταξύ του ασύλου στις ΗΠΑ και στην Ελλάδα αν σκεφτούμε πότε είδαμε τελευταία φορά πανεπιστημιακή βιβλιοθήκη στην Ελλάδα γεμάτη φοιτητές τέτοια ώρα!

Παραπομπές στα σχετικά δημοσιεύματα της φοιτητικής εφημερίδας του UCLA DailyBruin:

Share

4 thoughts on “Η άλλη όψη του Ασύλου

  1. Αν και δεν απαντάω στο κυρίως θέμα, θα ήθελα να πω για το τελευταίο σχόλιο ότι μερικές βιβλιοθήκες έχουν τέτοιο ωράριο (π.χ. μέχρι τις 2.30′ ή τις 4) που για να κάνουμε εργασίες πρέπει να μην πάμε σε μαθήματα! (Με το ζόρι κοπάνα :-D)

  2. Αν και δεν απαντάω στο κυρίως θέμα, θα ήθελα να πω για το τελευταίο σχόλιο ότι μερικές βιβλιοθήκες έχουν τέτοιο ωράριο (π.χ. μέχρι τις 2.30′ ή τις 4) που για να κάνουμε εργασίες πρέπει να μην πάμε σε μαθήματα! (Με το ζόρι κοπάνα :-D)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *